فايده شوراها
1- شوراهاي مدرسه محل خوبي براي شناخت، ارائه راه حل و ايجاد روحيه همكاري بينهمكاران مدرسه است.
2- شوراهاي مدرسه وسيله خوبي براي تبادل اطلاعات، افكار و انديشه ها است.
3- شوراهاي مدرسه، محلي براي بازگو كردن، تجزيه و تحليل و بررسي اهداف تعليم و تربيت در كل و اهداف و مشكلات مدرسه در جز مي باشد.
4- شوراهاي مدرسه، عامل مهمي براي افزايش معلومات و مهارت هاي معلمان است.
5- شوراهاي مدرسه به روشن شدن و تعيين حدود و مسئوليت ها در مدرسه كمك مي كند.
6- شوراهاي مدرسه، نوعي احساس و قبول مسئوليت، اعتماد به نفس و رضايت شغلي براي معلمان به وجود مي آورد.
7- شوراهاي مدرسه، محل مناسبي براي ارتقاء سطح كار گروهي و تمرين مشاركت در مدرسه است.
8- شوراهاي مدرسه، وسيله پرارزشي براي هدايت و راهنمايي معلمان جوان و آماده سازي معلمان جديد استخدام است.
9- شوراهاي مدرسه، بهترين مركز آموزش ضمن خدمت به حساب مي آيد.
10-شوراهاي مدرسه، با مطرح كردن مسائل جديد و نو مي تواند باعث افزايش سطح خلاقيت و نوآوري معلمان و كاركنان مدرسه شود.
11-شوراهاي مدرسه، باعث رشد شخصيت، خود رهبري، اعتماد به نفس و بلوغ فكري افراد
مي شود.
زمان و مكان و امكانات
12- زمان شروع و خاتمه جلسات بايد از قبل مشخص، و به اطلاع شركت كنندگان برسد.
13- جلسات شورا، بايد رأس ساعت شروع و خاتمه يابد.
14- زمان جلسات نبايد به حدي باشد كه باعث خستگي شركت كنندگان شود.
15- حتي المقدور از گذاشتن جلسات در روزهايي كه بعد از آن تعطيلي وجود دارد، خودداري شود.
16- مكان جلسات بايد از قبل مشخص باشد و آدرس آن به اطلاع مهمانان خارج سازمان رسانده شود.
17- مكان جلسات، بايد فضاي كافي و متناسب با تعداد اعضاي شركت كننده داشته باشد.
18- مكان جلسات، بايد از امكانات لازم مانند صندلي، ميز، وسايل سمعي و بصري و...برخوردار باشد.
19- مكان جلسات، بايد از نظر روشنايي، درجه حرارت، رنگ و تميزي در حد مطلوب باشد.
20- جلسات نبايد در مجاورت خيابان ها و يا مكان هاي پرسرو صدا تشكيل شود.
21- در صورت لزوم امكانات لازم از قبيل كاغذ، خودكار و... در اختيار شركت كنندگان قرار گيرد.
22- طرز قرارگرفتن شركت كنندگان در جلسه، بايد به صورتي باشد تا ارتباط كلامي و ديداري بين اعضا به راحتي برقرار شود.
23- در صورت امكان، جلسات در مكان هاي مختلف برقرار شود، زيرا اين امر تنوعي براي جلسات و انگيزه اي براي شركت كنندگان است.
24- بايد پذيرايي مناسب از شركت كنندگان در جلسات مهيا باشد.
25- مكان جلسه بايد در جايي باشد تا از رفت و آمد بي مورد افراد به دور باشد و غيراز شركت كنندگان، كسي به آن مكان رفت و آمد نكند.
26- ريز برنامه هاي شورا، بايد از قبل مشخص و در اختيار شركت كنندگان قرار گرفته يا درجاي مشخص نصب شود.ويژگي هاي موضوع هاي جلسات
27-موضوع يا موضوع هاي جلسه، بايد از قبل مشخص و در اختيار شركت كنندگان قرار گيرد تا آنها بتوانند با مطالعه عميق و علمي خود، فعالانه در جلسات شركت كنند.
28- موضوع هاي جلسه بايد طوري مطرح شود تا رغبت و انگيزه افراد حاضر در جلسه را به خود جلب كند.
29- موضوع هاي طرح شده بايد مرتبط با مشكلات موجود بوده و بتواند رفع مشكل كند.
30- موضوع هاي مطرح شده، بايد با زمان بروز مشكلات متناسب باشد.
31- موضوع مطرح شده بايد به دانسته هاي حاضران بيافزايد تا بتوانند به وسيله آن مشكلات خود را كم يا حل كنند و نيز وقت خود را تلف شده ندانند.
32-سطح و بار علمي جلسه بايد به گونه اي باشد كه تمامي اعضا بتوانند از آن بحث استفاده كنند.
33- در صورت تخصصي بودن بحث، از امكانات و توضيحات لازم براي روشن شدن موضوع بهره گرفته شود.
34- موضوع هاي مطرح شده بايد به گونه اي باشد كه در پايان جلسه بتوان آنها را جمع-بندي نموده و از آنها نتيجه-گيري كرد.
35- تنوع موضوعات مطرح شده، بايد به حدي باشد كه از اغتشاش ذهني شركت كنندگانجلوگيري شود.
36- بايد از وسايل كمك آموزشي مختلف، براي تفهيم و جذابيت موضوع استفاده شود.
37-موضوعات مطرح شده به گونه اي باشد كه علاوه بر حل مشكلات، باعث افزايش سطح كيفي و كمي دانش و مهارت هاي معلمان شود.
38- موضوعات مطرح شده بايد به گونه اي باشد كه در بالا بردن خلاقيت و ابتكار شركتكنندگان موثر باشد.
39- لازم است مسائل اجرايي و تذكرات در پايان جلسات طرح شود تا مانعي براي بحث هاي اصلي جلسه بوجود نيايد.
40- از بحث موضوعات تكراري، سطحي و خسته كننده خودداري شود.
41- منابع مورد استفاده موضوعات، توسط سخنران، مشخص شود تا در صورت لزوم شركت كنندگان بتوانند جهت مطالعه عميق تر به آنها مراجعه كنند.
42- مطالب مورد بحث در جلسه طوري مطرح شود كه از حيطه قدرت تصميم گيري خارجنباشد.وظايف رئيس يا اداره كننده جلسه
43- اداره كننده جلسه، بايد زودتر از سايرين در جلسه حضور داشته باشد.
44- بايد راس ساعت مقرر، جلسه را شروع كند.
45- خود به موضوع جلسه آگاهي كافي داشته باشد و مطالعه كند تا بتواند ضمن اداره جلسه، فرصت هاي مناسب را نيز جهت ارائه نظرات ديگران ايجاد كند.
46- خوش برخورد، با حوصله، بي طرف، مجرب و داراي ظرفيت باشد.
47- به نظرات و فرد گوينده توجه كامل داشته باشد و با دقت به اظهارات آنها گوش كند.
48- به همه افراد جلسه وقت اظهارنظر بدهد.
49- فضايي را به وجود آورد تا همه اعضا به راحتي بتوانند اظهارنظر بكنند.
50- از جدل و بحث هاي دو يا چند نفره كه موجب اتلاف وقت مي شود، جلوگيري كند.
51- از بحث هاي مطرح شده يادداشت بردارد تا بتواند از آنها براي اداره كردن بحث كمك بگيرد.
52- توانايي جمع بندي مسائل مطرح شده را داشته باشد.
53- از تمسخر افراد يا نظريات آنها حتي به شوخي جلوگيري كند و اجازه ندهد جلسه به شوخي هاي دوستانه تبديل شود.
54- از سخنراني بي مورد خود يا فرد ديگري كه از بحث خارج شده به طور مودبانه جلوگيري كند.
55- نبايد نظر يا نظرهاي عده اي را تاييد و نظر يا نظرهاي عده ديگر را رد كند.
56- بايد با تمهيدات لازم، از برخوردهاي بين اعضا جلوگيري كند و هرجا لازم است متذكر شود كه همه در ابراز عقايد خود پيرامون بحث، آزادند.
57- نقش ميانجي را داشته باشد و به مسائل بوجود آمده دامن نزند.
58-به انتقادهاي سازنده افراد احترام بگذارد و از انتقادهاي مخرب جلوگيري كند.
59- با ايجاد انگيزه، همه اعضا را درگير بحث كند تا ديگران از نظرات همه مطلع شوند.
60- با توجه به زمان، طوري برنامه ريزي كند كه موضوعات مطرح شده به نتيجه گيريبيانجامد.
61- نبايد اجازه دهد خود يا فرد ديگري متكلم وحده باشند.
62- نبايد با توجه به سمت خود، نظر و عقيده اش را به ديگران تحميل كند.
63- نبايد با توجه به موقعيت خود آمرانه صحبت كرده يا امر و نهي كند.
۶۴- بهتر است به منظور ايجاد انگيزه و اشتياق به اظهارنظر و درگير شدن همه حاضران در بحث، پس از شنيدن نظريات (مخالف يا موافق) از آنها تشكر كند .
۶۵- نبايد جلسه را زودتر از سايرين ترك كند و يا در وسط جلسه رفت و آمد كند.
66- بايد به موقع ختم جلسه را اعلام كند مگر اين كه حاضران به ادامه آن راغب باشند.
وظايف شركت كنندگان در جلسه
۶۷- شركت كنندگان، بايد حداقل پنج دقيقه قبل از شروع جلسه در محل حضور به هم برسانند.
۶۸- شركت كنندگان، بايد دستور جلسه را از قبل مطالعه كرده و فعالانه در بحث شركت كنند.
۶۹- بايد با مطالعه پيرامون موضوع يا موضوعات جلسه، با آگاهي لازم در جلسه شركت كنند.
۷۰- وقت جلسه را مغتنم شمرده و از جلسه حداكثر استفاده را ببرند.
۷۱- همان طور كه دوست دارند هنگام صحبت به آنها توجه شود و سخنانشان را گوش دهند، آنها نيز بايد با توجه كامل به سخنان ديگران گوش دهند.
۷۲- شركت كنندگان، بايد نظم جلسه را رعايت كنند و سعي نكنند با شوخي هاي بي مورد نظم جلسه را به هم بريزند.
73- با مطالعه علمي درباره مطالب يا موضوعي كه به عهده گرفته اند، مطالب پرمحتوا و غني را ارائه كنند.
۷۴- از سخنراني كردن بپرهيزند و با توجه به وقت خود، نكات اساسي و اصلي بحث را عنوان كنند.
۷۵- از بحث هاي بي مورد، حاشيه اي، جدل و يا شوخي دوستانه خودداري كنند.
۷۶- فرصت بحث كردن را به ديگران بدهند و بدانند كه وقت جلسه براي همه است.
77- از انتقادهاي بي جا، جبهه گيري و دشمني با نظر يا شخص خاصي خودداري كنند.
۷۸- از تمسخر ديگران خودداري كنند و به عقايد آنها، حتي اگر خلاف نظر خودشان بود، احترام بگذارند.
۷۹- ديدي باز داشته و پذيراي عقايد ديگران باشند و در ارتباط با عقايد خود، در صورت اثبات نادرستي آنها پافشاري نكرده و اصرار نورزند.
۸۰- در صورتي كه نظرهايشان در سخنراني مورد انتقاد ديگران قرار گرفت، ناراحت نشوند و نظم جلسه را به هم نزنند.
۸۱- نبايد قصد تحميل عقيده خود را به ديگران داشته باشند.
۸۲- براي روشن شدن بحث خود، از مثال هاي مختلف، توضيحات لازم و يا وسايل كمكآموزشي استفاده كنند.
۸۳- از بحث هاي ديگران يادداشت بردارند تا بتوانند از آنها براي ارائه نظريات خود استفاده كنند.
۸۴- تجربيات موفق خود را براي ديگران مطرح كنند تا معلمان تازه كار و ديگران از آنها استفاده كنند.
۸۵- از طرح يا توضيح مطالب تكراري در جلسه خودداري كنند.
۸۶- شركت كنندگان، نبايد مقام و موقعيت شغلي و علمي خود را به منظور تحميل عقيده و يا مطرح كردن خود بيان نمايند.
۸۷- بايد به تصميماتي كه در جلسه گرفته مي شود، احترام بگذارند و خود را مسئول پيگيري و انجام آن بدانند.
88- تا پايان جلسه و تهيه و تنظيم صورتجلسه و امضاي آن، در محل جلسه حضور داشته باشند.
۸۹- صورتجلسه بايد همان موقع يا بلافاصله پس از خاتمه جلسه تنظيم شود تا نكات مهم بحث فراموش نشود.
۹۰- تمام مسائل و نظرهاي موافق و مخالف مطرح شده در شورا بايد در صورتجلسه آورده شود.
۹۱- نكات قيد شده در صورت جلسه بايد روشن و واضح باشد تا تصميم گيرنده به سادگي بتواند تصميم بگيرد و مجري نيز بتواند به خوبي تصميمات را به اجرا درآورد.
۹۲- حاصل تجزيه و تحليل بحث ها و نظرهاي اعضاي شركت كننده بايد در قسمت نتيجهصورتجلسه ذكر شود و تصميمات گرفته شده نيز در قسمت مربوط به خود در صورتجلسه قيد گردد.
۹۳- بايد نام مجريان تصميمات گرفته شده، در صورتجلسه قيد گردد تا آنها خود را موظف به پيگيري و انجام آنها بدانند و نيز محلي در صورتجلسه براي ثبت نتايج پيگيري و اقدامات انجام شده در ارتباط با تصميمات، در نظر گرفته شود.
۹۴- اسامي حاضرين و غايبين در صورتجلسه قيد گردد. پس از خاتمه جلسه نيز، متنصورتجلسه براي حاضران قرائت شود.
95- صورتجلسه بايد به امضا حاضران برسد تا ضمانت اجرايي پيدا كند.
۹۶- تصميمات گرفته شده، بايد واضح، مناسب، قابل قبول، راهگشا و قابل اجرا باشد.
۹۷- بايد جوابگوي مسائل آني و آتي مدرسه باشد.
۹۸- تصميم گيرنده، بهتر است اعضاي جلسه را در تصميم گيري دخالت دهد تا آنها رغبت بيشتري به پيگيري و انجام آنها داشته باشند و از ارائه مواردي كه تصويب آنها از پيش معلوم است، خودداري كند.
99- براي هر يك از تصميمات گرفته شده، يك يا چند نفر مجري انتخاب مي شود تا مسئوليت پيگيري و به انجام رساندن آنها را به عهده گيرند.
۱۰۰- پيگيري لازم، جهت حصول نتيجه و نيل به هدف، بايد انجام شود.
شورای دیگری که در آموزشگاه وجود دارد شورای پیشنهادات است که ترکیبی از اعضای زیر می باشد .
نظرات شما عزیزان: